Kosmisch onderwijs
Voor wereldverkenning, ook wel kosmische onderwijs genoemd, maken wij gebruik van de methode Da Vinci. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en techniek worden geintegreerd aangeboden. Op deze manier zullen kinderen verbanden zien tussen alles wat aangeboden wordt. De eigentijdse methode Da Vinci is gebaseerd op de theorie van Maria Montessori over Kosmisch Onderwijs en Opvoeding. Met de leermiddelen en thematische lesmethode leren kinderen in een doorlopende leerlijn vanaf groep 1 t/m 8 aan de hand van wetenschappelijke en internationale inzichten.
In de onderbouw krijgen de kinderen veel cirkelbewegingen uit de natuur te zien. De seizoenen zijn het uitgangspunt. Bij elk thema wordt daarnaast een dier, een plant en een beroep behandeld. In de middenbouw wordt de basis gelegd voor de verwondering over de wereld om ons heen. Thema’s die aan bod komen zijn o.a Samen op de wereld, De wereld in de toekomst, Over polen en planeten, Weer en water, Van riddels tot ruimtevaart, De eerste mens en het leven op het water. In de bovenbouw is de menselijke beschaving het uitgangspunt. De thema’s Egyptenaren, Grieken & Romeinen, Middeleeuwen, Native Americans, Vikingen, Ottomanen, Nieuwe tijd, Maori’s, Aziaten en Nieuwste tijd komen aan bod in de driejarige cyclus.
Burgerschap
Burgerschap op Montessorischool Bilthoven is volop aanwezig. In lesjes dagelijks leven, waarin kinderen al vanaf jonge leeftijd verantwoordelijkheid krijgen voor de zorg voor hun plantje en het uitvoeren van taakjes. Het kosmische onderwijs met lessen vanuit Da Vinci. De Vredesopvoeding, waarin harmonie tussen kinderen en volwassenen leiden tot een gezonde en vredelievende wereld, is terug te zien in onder andere de samenstelling van de heterogene groepen van drie leerjaren. Eigenwaarde, onafhankelijkheid en vertrouwen zijn volgens Maria Montessori noodzakelijke opvoedingsdoelen om bij te kunnen dragen in een snel veranderende samenleving en zijn kernwaarden binnen het onderwijs op onze school. In het Burgerschapsplan staat beschreven hoe onze school de kerndoel voor burgerschap vormgeeft van schoolcultuur, diversiteit, democratische waarden, maatschappelijke betrokkenheid, democratische betrokkenheid en maatschappelijke vraagstukken