Over Maria Montessori

Maria Montessori werd in 1870 geboren in Italië. Ze is de eerste vrouwelijke medicijnenstudent van Italië en in 1896 de eerste vrouwelijke arts. In opdracht van de regering stichtte zij in de sloppenwijken van Rome haar ‘Casa dei bambini’, waarin kinderen van wie beide ouders buitenshuis moesten werken, opgevangen en begeleid werden. De resultaten waren spectaculair. Haar methode werd wereldbekend en in vele landen toegepast. Haar inzicht in en begrip voor kinderen, en haar ideeën om hen te helpen bij hun ontwikkeling tot gezonde, evenwichtige en kritische volwassenen zijn ook vandaag de dag nog actueel en zinvol.

Meer dan 100 jaar!

In 1919 werd de Nederlandse Montessorischool Vereeniging opgericht. Na Den Haag en Amsterdam werd in dat jaar in Bilthoven de derde montessorischool van Nederland geopend. Het begon met lesgeven in huiskamers aan 15 leerlingen. In 1925 konden leerlingen en leerkrachten hun intrek nemen in een nieuw gebouw, specifiek geschikt voor Montessorionderwijs. Bijzonder is dat Maria Montessori en Kees Boeke nauw hebben samengewerkt om de Montessorischool Bilthoven op te zetten. Zij deelden veel dezelfde denkbeelden over opvoeding en onderwijs.

Meer weten? De Historische Kring van de Bilt heeft een artikel geschreven over het ontstaan en gebouw van onze school en op wikipedia is uitgebreid aandacht besteed aan Maria Montessori, ook kun je een kijkje nemen op de website van de Nederlandse Montessori Vereniging waar wij als school ook bij zijn aangesloten.

Montessorischool Bilthoven

Rembrandtplein 1