Persoonsontwikkeling

Binnen de persoonsontwikkeling werken wij met het programma ‘The Leader In Me’ dat kinderen in hun eigen kracht zet en steeds meer leiderschap geeft over het eigen leerproces. Deze benadering stimuleert motivatie van binnen uit. Het sluit goed aan bij de uitgangspunten van Maria Montessori, waarbij intrinsieke motivatie, keuzevrijheid en eigen verantwoordelijkheid centraal staan. Centraal staat de ‘Boom van de 7 gewoonten’.

• Met de wortels begint het leertraject met de kinderen. De eerste 3 gewoonten gaan namelijk over jezelf. Ze betekenen: werken aan jezelf en overwinningen op jezelf. Met deze drie gewoonten in je rugzak voel je je steviger, zekerder en je ‘valt niet zomaar om’! Je krijgt meer grip op sociale situaties en ziet makkelijker je eigen verantwoordelijkheid en aandeel.
  • De stam staat symbool voor jou en je relaties met anderen. Vanuit jezelf (de wortels) bewandel je de weg naar de ander, naar ‘samen’ en samenwerking. De gewoonten 4, 5 en 6 gaan daarover. Kinderen leren win-win te denken, zodat de ander ook ruimte krijgt. Ze leren luisteren met hun oren én hun hart (eerst begrijpen, dan begrepen worden) en zoeken de samenwerking, waarbij twee losse ideeën misschien wel tot een derde, nóg beter idee leiden (synergie).
  • De kruin staat voor gewoonte 7; de boom komt tot volle bloei en groei! En dat kan alleen als je ‘de zaag scherp houdt’ en goed voor jezelf zorgt. Je houdt je energie op peil door tijdig op te laden, op 4 domeinen: fysiek (bijv. slaap, bewegen, voeding, pauzes), mentaal (mooie boeken, muziek, puzzels, creatief bezig zijn) , sociaal-emotioneel (dingen delen met vrienden en familie) en spiritueel (rust in de natuur, dingen doen die je leuk of nuttig vindt, mediteren).

Montessorischool Bilthoven

Rembrandtplein 1